Hoeveel flyers heb ik nodig? calender 20-11-2023 time 4 minuten leestijd

Hoeveel flyers heb ik nodig?

Hoeveel flyers heb je nodig om je doel te bereiken of om van een geslaagde marketingcampagne te spreken? Dit is een vraag die waarschijnlijk niet 1, 2, 3 te beantwoorden is en zal voor iedereen een ander antwoord zal opleveren. Belangrijk is om je budget, je doelen en de doelgroep goed onder de loep te nemen. Met die gegevens heb je al een beter beeld van hoeveel flyers je nodig hebt.

Hoeveel flyers nodig om je doelstelling te halen

Dit is voor veel mensen een lastige. Want je kunt simpelweg niet in de toekomst kijken om te zien hoe goed jouw flyer het doet. Wel zijn er een paar standaarden waarmee je kunt werken en je toch een beeld kunt krijgen van hoeveel flyers je nodig hebt.

Gemiddeld genomen ligt de respons rate voor flyers tussen de 1 en 5%. Dit betekent dat tussen 1 en 5% van de ‘lezers’ reageert op het drukwerk. Stel, je hebt als doelstelling dat je 200 nieuwe klanten wilt. Uitgaande van een respons rate van 3%, zou je hiervoor - afgerond - zo’n 6667 flyers moeten verspreiden. Want de respons rate van 3% van 6667 komt neer op ongeveer 200 nieuwe klanten.

Helemaal handig is het als je cijfers hebt van eventuele (flyer)campagnes die je hebt gedaan. Dan kun je in plaats van heel algemene cijfers, je eigen cijfers gebruiken en zo nog specifieker in beeld krijgen welke oplage je nodig hebt.

Hoe past flyers versturen in jouw marketingstrategie?

Om er achter te komen hoeveel flyers je moet bestellen, is het belangrijk te bedenken welke rol de flyers in jouw marketingstrategie hebben. Zijn de flyers de hoofdboodschap? Is het een reminder? Wordt het ingezet ter ondersteuning van een online campagne? Allemaal situaties waarbij de flyers belangrijk of juist minder belangrijk zijn.

Budget

Een logisch gevolg van de marketingstrategie is het budget voor het drukken van flyers plus het eventueel verspreiden. Hoe belangrijker de flyers zijn, des te meer budget je normaal gesproken beschikbaar hebt. Wel is het zo dat de stukprijs bij grote oplages een stuk lager kan liggen dan bij de kleine oplages. Maak je bijvoorbeeld een tijdloze flyer zonder tijdelijke actie, data of jaartallen? Dan is het het overwegen waard voor een grotere oplage te gaan en die flyers later of op een andere manier alsnog te gebruiken.

Flyers versturen vanuit een bestaand bestand

Het makkelijkst om te weten te komen hoeveel flyers je moet versturen, is het versturen via een bestaand adressenbestand of database. Dit kun je op verschillende manieren doen: je eigen adressenbestand of op basis van een postcode.

Heb je zelf een adressenbestand omdat je bijvoorbeeld een marketingcampagne wilt richten op bestaande klanten, dan heb je heel duidelijk een afgebakend aantal en weet je het exacte aantal. Het verspreiden via bijvoorbeeld een folderpakket in een bepaalde postcode of een stad wordt dan weer wat globaler gerekend.

Voor de beeldvorming:

  • Voor een gemiddelde postcode zul je ongeveer 2.000 tot 4.000 flyers nodig hebben.
  • Voor een kleine wijk of dorp zullen dit er ongeveer 5.000 tot 10.000 zijn.
  • Grote wijken vanaf 10.000 stuks

heel-veel-flyers
Ook kunnen we een paar grotere gemeenten uitlichten, waarbij we de helft van het aantal huishoudens aanhouden. Dit om rekening te houden met bijvoorbeeld de nee-nee-sticker. Dit is ook weer een ruime schatting en je moet altijd zelf kijken welk aantal het beste bij jou past, maar het geeft je wel een goed beeld van de aantallen.

  • Amsterdam: 450.000 adressen
  • Rotterdam: 300.000 adressen
  • Den Haag: 250.000 adressen
  • Utrecht: 150.000 adressen
  • Eindhoven: 100.000 adressen
  • Groningen: 100.000 adressen

De verspreider waar je mee werkt kan je meer vertellen over hoeveel adressen er in een bepaald gebied zijn en hoeveel flyers je moet aanleveren.

Hoeveel flyers uitdelen?

Naast het versturen, kun je natuurlijk ook zelf de flyers verspreiden of ergens neerleggen. Over het algemeen zal je in die gevallen minder flyers nodig hebben. Ga je in je eentje of met een klein groepje flyeren, dan zul je met 1.000 tot 2.500 stuks een heel eind komen. Dit geldt gemiddeld genomen ook wanneer je flyers ergens neerlegt.

Sta je op een beurs en twijfel je nog hoeveel flyers je nodig hebt? Natuurlijk is het afhankelijk van de grootte en lengte van de beurs, maar met zo’n 5.000 stuks zul je de meeste bezoekers moeten kunnen voorzien van de nodige informatie.


Welk aantal je ook nodig hebt, flyers drukken doe je snel én goedkoop bij Reclameland. Met digitale, offset en zelfs nano techniek vind je bij ons alle oplages: van klein tot groot. Altijd met de beste kwaliteit voor de beste prijs.