Zo zet je een offline marketing campagne op
Dus jij wilt een offline marketing campagne opzetten? Een goed idee! Want offline marketing is nog altijd een zeer effectieve manier om mensen te bereiken. Maar waar begin je? Wat heb je eigenlijk nodig? In dit blog geven wij jou vier handige tips waarmee jij direct aan de slag kunt! Benieuwd? Lees snel verder.
Tip 1: outside the box denken
Bij offline marketing denk je al snel aan flyers, folders en brochures. Maar er is zoveel meer mogelijk. Waarom ook niet producten die dagelijks gebruikt worden? Tegenwoordig kun je bijna alles laten (be)drukken. Denk aan bijvoorbeeld pennen en/of een notitieblok. Of juist een muismat. Allemaal te personaliseren naar jouw eigen wensen en het zijn gebruiksvoorwerpen. Dit heeft als voordeel dat je het product gebruikt wordt en jouw uiting of logo nog vaker gezien worden.
De kracht van herhaling kun je hierbij heel goed toepassen. Door tijdelijke en langdurige uitingen met elkaar af te wisselen, nestelt je naam zich gemakkelijker in het hoofd van de lezer.
Tip 2: geen beperkingen, denk groot!
Alleen maar flyers verspreiden? Dat kan, maar je haalt nooit het maximale resultaat. Wat is de kracht van offline marketing? Je kunt het heel persoonlijk maken. Flyers waarop je de lezer bij zijn of haar naam aanspreekt, zullen veel beter scoren dan een algemene flyer. Zo werkt dat eigenlijk bij alle offline marketing. Natuurlijk, soms ontkom je er niet aan. Via een grote abri die door duizenden mensen wordt gelezen, kun je niet met een naam beginnen. Maar toch kun je het ook hier persoonlijker maken door bijvoorbeeld je doelgroep aan te spreken. Begin dus met ‘Hey muziekliefhebber’ of ‘Hi sporter’.
Ook andere producten zullen beter aanslaan als je ze hierbij persoonlijke aandacht geeft. Een mok met een naam zal minder snel aan de kant worden geschoven dan enkel een mok met een bedrijfslogo. En zo zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Denk goed na welk product bij jou en jouw uiting past en bekijk vervolgens tot hoever je kunt en wilt personaliseren.
Tip 3: goede voorbereiding
Iedereen die werkt voor bedrijf of juist voor zichzelf, wil het bedrijf op één of andere manier helpen. Of dit nu is om te groeien of helpen in vorm van bijvoorbeeld het produceren van iets. Voor een offline marketing campagne is dit niet anders. Jij wilt namelijk zorgen voor een groter bereik, meer bekendheid of meer conversies. Belangrijk is om van te voren goed om een rijtje te zetten wat je precies wilt bereiken. Wat is je doelgroep? Hoe kun je deze doelgroep bereiken? En wat verwacht je van deze doelgroep? Misschien heb je al veel informatie en hoef je dit alleen maar op papier zetten. Maar misschien moet je ook wel een onderzoek(je) doen. Moeilijk? Zeker niet. Via de online marketing kanalen kun je al erg veel informatie vinden over jouw huidige doelgroep. Handig, en scheelt je veel werk! En ook een marktonderzoek is niet zo ingewikkeld en gecompliceerd als het misschien klinkt.
Tip 4: houd altijd je doel in zicht
Een marketing campagne zet je niet zomaar op. Hiervoor heb je een doel. Het is belangrijk om met alles wat je doet, dit doel in beeld te houden. Die flyer die je wilt versturen, draagt dat echt bij aan het doel? Of kunnen we dat geld beter steken in het nog langer laten hangen van de abri’s? Dit zijn keuzes die je moet maken. Niet altijd makkelijk en vaak weet je het ook niet exact, maar probeer altijd beslissingen vanuit het uiteindelijke doel te maken.
Bonustip: Combineer offline met online
Probeer het in hokjes denken te vermijden. Het is niet of offline marketing of online marketing. Nee, het is offline marketing én online marketing. Samen kunnen zij jouw bedrijf nóg meer bekendheid geven. Dit kan vrij eenvoudig door beide met elkaar te combineren en elkaar aan te vullen. Het werken met (kortings)codes en QR-codes zorgt ervoor dat jouw fysieke marketinginstrumenten, zoals bijvoorbeeld flyers of posters, een verbinding worden naar jouw website.
Een goed voorbeeld van de combinatie offline en online marketing is een direct mailing. Jouw (potentiële) klanten krijgen een fysieke flyer of folder in hun handen. Hierop staat een verwijzing naar jouw website, via bijvoorbeeld een QR-code. Zo leidt je offline de mensen eenvoudig naar de online omgeving waar je ze graag ziet.
Nu je een aantal handvaten hebt, kun je aan de slag. Je zult al snel bij drukwerk uitkomen. Reclameland helpt je daarbij graag met het maken van de juiste keuzes. Welk materiaal past het beste bij jou? Wat heb je precies nodig? Wat mag je verwachten van de verschillende producten? Wij nemen het graag met je door! Natuurlijk kun je zelf ook al aan de slag met bijvoorbeeld ons promotie drukwerk.
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat