Poster maken met deze 5 tips calender 26-09-2023 time 6 minuten leestijd

Poster maken met deze 5 tips

Ga je aan de slag met het maken van een poster? Dan wil je natuurlijk zorgen voor een sprekend ontwerp en één die de boodschap overbrengt die jij ook over wilt brengen. Daarvoor is het maken van een juist ontwerp erg belangrijk. Wij geven je alvast 5 tips waar jij direct mee aan de slag kunt!

Overtuigend beeld

Wist je dat je maar een paar seconden hebt om de aandacht van voorbijgangers te trekken? Belangrijk dus om die korte tijd optimaal te benutten. Dit doe je door een pakkend, opvallend en sprekend ontwerp te maken. Dit kan door een mooie foto of afbeelding, maar ook een pakkende en opvallende tekst kan heel goed werken. Over het algemeen zal de aandacht eerst getrokken worden door een afbeelding.

Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeelding. Te veel tekst zal lezers afschrikken en doen afhaken. Daartegenover staat dat te weinig tekst weer voor onduidelijkheid en het missen van de boodschap kan zorgen. Wat vaak goed werkt is voordat je echt aan de slag gaat, te brainstormen en voor jezelf een schets te maken. Zo kom je er snel genoeg achter welke elementen belangrijk zijn en hoe je poster er grofweg uit moet komen te zien.

Lettertypes en grootte

Er zijn duizenden lettertypes waar je uit kunt kiezen. Van super strakke tot heel sierlijke: de keuze is reuze. Bij een titel hoef je je niet direct in te houden, hiervoor kun je eigenlijk ieder lettertype wel gebruiken. Voor de tekst die gelezen moet worden, staat de leesbaarheid voorop en daarna pas het ‘uiterlijk’. Zorg er dus altijd voor dat die teksten snel en makkelijk te lezen zijn.

Daarnaast is de grootte natuurlijk van cruciaal belang. Hieronder vind je een overzicht van welke grootte je het beste kunt gebruiken bij verschillende leesafstanden.

afstand-posters

Kleur geven aan je poster

Het gebruik van kleuren heeft een groter effect op je poster dan je misschien in eerste instantie zou denken. Het is bekend dat sommige kleuren bepaalde emoties of associaties opwekken. Zo zorgt groen bijvoorbeeld voor een gevoel van duurzaamheid. Met kleuren kun je vrij eenvoudig een bepaald gevoel opwekken. Voor een zomers drankje gebruik je zomerse kleuren. Past een beetje ‘schreeuwerig’ het best bij jouw boodschap? Dan zijn felle en opvallende kleuren ideaal. Voor een wat rustiger ontwerp gebruik je dan weer andere kleuren. Zo kun je, zonder woorden of afbeeldingen, je ontwerp al heel veel sturen met enkel kleuren.

Vind je het nog lastig om de juist kleuren te bepalen of welke kleuren bij elkaar passen? Je kunt altijd gebruik maken van de kleuren van je huisstijl. Lekker herkenbaar en kan bijna niet fout gaan. Via het kleurenwiel van Adobe kun je verschillende passende kleuren vinden.

Tip: zorg altijd dat je goed contrasterende kleuren gebruikt. Door kleuren te gebruiken die erg veel op elkaar lijken, wordt de lees- en zichtbaarheid een stuk minder.

Focuspunt

Een poster is vaak vrij groot. Het is dus onmogelijk om de focus op het hele oppervlak te leggen. Met een focuspunt trek je de eerste aandacht naar één bepaald punt. Afhankelijk van waar en hoe je je poster op gaat hangen, is dit vaak in het midden van je ontwerp. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Door creatief te zijn en anders dan anders te denken, kun je juist ook weer extra opvallen.

Er zijn verschillende manieren om zo’n punt te creëren. Zo kun je dit laten afwijken van de rest van het ontwerp. Of juist te spelen met witruimtes en zo bepaalde elementen eruit laten springen. Experimenteer hier gerust mee en bekijk wat het beste bij jouw ontwerp werkt/past.

Witruimte is sowieso erg belangrijk. Door gedeelten leeg te laten in je ontwerp of in ieder geval erg rustig, leg je juist de focus weer op wat er wél gedrukt wordt.

Lucky Strike in de jaren '60

Een mooi voorbeeld van een poster met duidelijke focus is deze onderstaande campagne van Lucky Strike. Deze campagne richtte zich op de gezondheid van sigaretten. Rond die tijd kwamen er berichten naar buiten dat roken slecht voor de gezondheid zou zijn. Lucky Strike voelde de bui natuurlijk al hangen en startte een postercampagne met deze posters. Het focuspunt ligt duidelijk de vrolijke kijkende arts met de bijbehorende boodschap. Er wordt beweerd dat Lucky Strike minder slecht is dan andere merken en met de opmerking 'Your throat protection against irritation against cough' gaan ze zelfs nog een stapje verder. Inmiddels weten we gelukkig wel beter, maar dit is wel een mooi voorbeeld van een poster met een duidelijke focus en boodschap.

luckies-poster-1960-1

Materiaal

Het materiaal zal niet in alle gevallen even belangrijk zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een kliklijst, een stoepbord of ander soort omlijsting? Dan zijn alle papiersoorten geschikt. Hang je de poster los op, dan is het wel iets om rekening mee te houden. Een hoogglans poster zal bijvoorbeeld in de volle zon minder goed zichtbaar zijn door het reflecterende licht. De kleuren zullen op hoogglans daarentegen wel weer helderder ogen. Een mat papier geeft juist een zachte satijnachtige uitstraling, waarbij de kleuren iets ‘gedempter’ ogen. Handig voor zonnige plaatsen, waarbij materiaal door de matte uitstraling minder spiegelt.

Daarnaast zijn er ook nog posters voor buiten. Deze worden gedrukt op het speciale blueback papier. Dit is een weerbestendig papier en de inkten zijn ook UV- en weersbestendig. Ideaal voor buiten! En daar komt nog eens bij dat de achterkant een licht reliëf heeft en wat ruwer is. Hierdoor is de poster ook perfect om te plakken.

Bonustip: call-to-action

Misschien wel het allerbelangrijkste voor een succesvolle poster: een duidelijke CTA. Met zo’n call-to-action laat je de lezer weten wat er verwacht wordt. Laat duidelijk weten wat jij wilt dat er gebeurd. Moet iemand ergens naar toe? Een website? Een fysiek adres? Moet iemand kaartjes kopen? Is er iets in de aanbieding? Laat het duidelijk zien! Zonder een duidelijke CTA weten de mensen niet direct wat ze moeten doen en zullen ze jouw boodschap hoogstwaarschijnlijk ook weer snel vergeten.

Checklist

Mijn poster …
… heeft een beeld dat aandacht binnen een paar seconden trekt;
… heeft teksten die goed en duidelijk leesbaar zijn. Zowel het lettertype als de lettergrootte;
… heeft de juiste kleuren(combinatie) voor het doel dat ik wil bereiken;
… heeft een duidelijk focuspunt;
… wordt gedrukt op het materiaal dat het beste bij de situatie en omgeving past;
… heeft een duidelijke CTA.


Nu je alles weet over een goed ontwerp voor je poster, kun je zelf aan de slag. Wat mogen wij voor jou drukken? En kom je er niet helemaal uit? Wij staan graag voor je klaar!