Hier moet je op letten wanneer je een spandoek maakt
Als je het over een product hebt dat in vele formaten te verkrijgen is, dan kom je al snel uit bij de spandoeken. Van doeken in rollup banners tot meterslange banners: je komt het allemaal tegen. Maar dat maakt het maken van een ontwerp van jouw spandoek niet altijd even makkelijk. Er zijn namelijk geen standaard regels. Toch willen wij je in dit blog een handje helpen aan de hand van 4 belangrijk punten.
De grootte van de letters op je spandoek
Een spandoek bedrukken doe je niet zomaar. Je gebruikt het over het algemeen omdat je iets te zeggen hebt of wilt communiceren. Dan is het niet onbelangrijk dat die boodschap ook gelezen of gezien kan worden. Dit is afhankelijk van de grootte van de banner, van de afstand van de lezers en de plaats waar je het doek ophangt. Voor teksten, en letters in het bijzonder, is er wel een basisregel. Hiermee zorg je in ieder geval voor de goede grootte van de letters.
De afstand tussen doek en lezer / 3 = de grootte (hoogte) van letters in cm.
Een voorbeeld: een doek hangt op 10 meter van de voorbijgangers. Het rekensommetje wordt dan 10 meter / 3 = ca. 3,3 cm. Als je dus letters van ca. 3,3 cm hoog gebruikt, zijn deze op ongeveer 10 meter afstand goed leesbaar.
Rust met witruimtes
Een spandoek is geen grote flyer, die fout wordt nog wel eens gemaakt. Veel tekst is bij de meeste spandoeken geen idee. Beperk dus de tekst die je gebruikt tot het minimum. Vaak wordt het doek in het voorbijgaan bekeken. Grote stukken tekst hebben dan ook helemaal geen zin. Zorg voor korte en bondige zinnen. Het beste is een grote pakkende titel/hoofdtekst van maximaal vijf woorden. Daaronder zou je eventueel nog wat kleinere subtitels mee kunnen nemen, maar bedenk goed dat deze veel minder goed zicht- en leesbaar zijn. Vertel wat je wilt vertellen in de hoofdtekst.
Welke kleuren kun je gebruiken?
Ga je aan de slag met een ontwerp voor je spandoek? Dan is het belangrijk om goed te bekijken welke kleuren je wilt gebruiken. Nog meer dan bij ander drukwerk, is een goede leesbaarheid van essentieel belang voor succes. Klassiek is natuurlijk een witte ondergrond met zwarte letters. Of andersom. Je kunt verder wel combineren met contrasterende kleuren. Weten welke tegenover elkaar liggen in het kleurenspectrum? Adobe heeft een handig overzicht van complementaire kleuren in het kleurenwiel.
Tip van onze kant: ga niet alleen voor iets dat er mooi en leuk uitziet, maar kies voor effectiviteit. Een mooi spandoek waar niemand de boodschap leest, heb je natuurlijk helemaal niks aan.
Herkenbaarheid
Met een wit spandoek met enkel zwarte tekst, laat je nog niet direct heel veel van jezelf zien. Er zijn een paar simpele manieren om eenvoudig te laten zien dat het spandoek van jou is.
Contactgegevens
Wil je de mensen naar een website of een fysieke locatie ‘lokken’? Dan is het belangrijk om dit duidelijk te noemen. Een website, een adres of eventuele andere contactgegevens zullen een prominente plek moeten krijgen. Laat zien wat jij van de lezer verwacht. Deze zou niet al te veel moeite moeten doen voor wat er van hem/haar verwacht wordt.
Logo en huisstijl
Maak je het spandoek voor een bedrijf of een vereniging? Dan is een logo waarschijnlijk het makkelijkst om voor herkenbaarheid te zorgen. In sommige gevallen is een logo bijna belangrijker dan de tekst op de banner. Denk bijvoorbeeld aan een bouwbedrijf: "Hier bouwt logo met naam". Als bedrijf zijnde kun je ook eenvoudig je huisstijl doorvoeren in het ontwerp. Let wel op dat het gebruik van je huisstijl niet gaat botsen met de leesbaarheid. Dat laatste zal altijd op de eerste plek moeten staan.
Nu weet je de belangrijkste punten waarop je moet letten bij het ontwerpen van een spandoek. De volgende stap is het materiaal voor een spandoek te kiezen. Ook daar helpen wij je uiteraard graag bij. Benieuwd hoe wij uiteindelijk voor je aan de gaan? Wij laten je zien hoe een spandoek wordt gedrukt. Indrukwekkend! Heb je alle informatie die je nodig hebt? Bestel dan je eigen spandoek. Nog wel vragen? Dan mag je altijd contact met ons opnemen.
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat