Een kerstkaart versturen is ook marketing
Zeg nou zelf: het krijgen van een kerstkaart is elk jaar weer een leuke verrassing. Het is niet alleen leuk om kaarten te ontvangen van vrienden of familie. Bedrijven leven zich ook steeds meer uit met hun kerstgroet! Het versturen van een kerstkaart naar klantrelaties levert een extra contactmoment op. Zo versterk je jouw bedrijfsnaam en zorg je ervoor dat jouw klanten weer even aan je denken. Benieuwd hoe je dit jaar jouw kerstkaarten het beste in kunt zetten? Lees dan onze 3 tips voor zakelijke kerstkaarten!
Tip 1: zorg voor herkenbaarheid met jouw kerstkaart
Je kunt ervoor kiezen om standaard kerstkaarten in de winkel te kopen. De kans is hierbij groot dat jouw klant deze kaart al meerdere keren heeft ontvangen. Je kaart valt niet op tussen de rest en je schiet zo je doel voorbij. Door een eigen kaart te ontwerpen kun je zelf bepalen wat er op komt te staan! Zorg ervoor dat je ontwerp binnen jouw huisstijl past. Zo creëer je herkenbaarheid. Jouw klant opent de envelop en ziet direct dat de kerstkaart van jouw bedrijf afkomstig is.
Tip 2: laat jouw kerstkaart opvallen tussen de rest
Dit is misschien een overduidelijke tip, maar het is niet minder waar: laat je kerstkaart opvallen tussen de rest. Elk jaar worden er maar liefst 170 miljoen kerstkaarten verstuurd. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw persoonlijke kerstgroet verdwijnt tussen alle andere kaarten die jouw klant ontvangt.
Laat je kerstkaart opvallen door bijvoorbeeld uit te pakken met je ontwerp. Maak de kerstkaart extra persoonlijk en plaats een foto van het personeel op de kaart. Houdt bij het ontwerpen rekening met tip 1 en houd altijd je huisstijl in je achterhoofd. De kaart moet wel bij jou en je bedrijf passen.
Een andere manier om op te vallen is door de kaart te laten drukken op een bijzondere papiersoort. Een standaard kaart wordt vaak verkocht op een standaard papier. Maar er zijn zoveel meer mogelijkheden! Papieren met structuur, gerecycled papier en er is zelfs metallic papier. Of laat jouw kaarten voorzien van een glanzende of matte laag. Kortom, de mogelijkheden om jouw merk te versterken zijn eindeloos!
Tip 3: gebruik een commerciële insteek voor jouw kerstgroet
Zoals hierboven gezegd creëer je door middel van een kerstkaart een extra contactmoment. Het zou zonde zijn om hier verder geen gebruik van te maken! Benadruk bijvoorbeeld de USP’s (Unique Selling Points) van jouw bedrijf. Of zet een kortingscode in de kaart om de (doorgaans) rustige periode na Kerstmis te overbruggen. Heb je nieuwe producten aan je assortiment toegevoegd, of heb je ander groot nieuws wat je graag wilt delen? Je hebt al de aandacht van je (potentiële) klant, dus een commerciële insteek is best slim. Maar vergeet niet: de insteek van een kerstkaart versturen is en blijft je klant fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen!
Ga naar onze kerstkaarten productpagina en stel je eigen kerstkaart gemakkelijk samen! Upload een compleet eigen ontwerp of ga aan de slag in onze ontwerptool. Neem ook eens een kijkje bij al ons kerst drukwerk.
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat