De diepte in met magazines calender 11-05-2021 time 4 minuten leestijd

De diepte in met magazines

Heb jij je klant veel te vertellen? Dan zijn magazines ideaal! Veel drukwerk en ander promotiemateriaal is vooral bedoeld om aandacht te trekken. Hoe anders is dat met magazines. Je hebt de ruimte om alle informatie te geven over wat jij te bieden hebt. Of het nu om diensten gaat, producten of bijvoorbeeld een programmaboekje voor de plaatselijke sportvereniging: met een magazine bereik je mensen pas echt. Maar hoe zorg je ervoor dat je magazine interessant is? Wat zijn belangrijke punten waar je op moet letten bij het opmaken van het magazine? Wij geven je een paar handige tips!

Denken in meervoud

Een magazine is een bijzonder product. Waarbij veel drukwerk bestaat uit hooguit een voor- en achterkant, heeft een magazine meerdere pagina’s. Het is belangrijk dat je het magazine wel als één product blijft zien en niet als losse pagina’s die samengevoegd worden. Zo kun je bijvoorbeeld heel goed twee pagina’s naast elkaar (spreads) met elkaar combineren. Bijvoorbeeld met een tekst die van de ene op de andere pagina doorloopt. Of een grotere afbeelding over verschillende pagina’s. Op die manier benut je de ruimte maximaal en creëer je op een eenvoudig manier een soort van rust in de opbouw. Wat daarbij nog extra helpt, is het hebben van een (huis)stijl of thema. Laat dit - subtiel, of juist minder subtiel - als rode draad terugkomen in je ontwerp.

de-diepte-in-met-magazines-overtuig

De ruimte benutten

Wat is het grote voordeel van een magazine? Je zit niet direct aan bepaalde grenzen vast als het gaat om pagina’s. Tot een bepaald maximum kun je zelf eenvoudig schuiven in het aantal pagina’s. Pagina’s gaan trouwens altijd in stappen van viervoud: spreads met een linker- en rechter voorkant en een linker- en rechter achterkant. Vier pagina’s in totaal dus. Het moet natuurlijk enigszins binnen je budget passen, maar bezuinig niet ten koste van alles op die vier laatste pagina’s. Ook al zou je met bijvoorbeeld één of twee pagina’s al geholpen zijn, die vier pagina’s krijg je echt wel vol. Als het niet met tekst is, dan vind je wel een mooie afbeelding of foto.

En met de ruimte in je achterhoofd kun je de pagina’s ook veel ruimer en overzichtelijker opzetten. Door handig gebruik te maken van witruimtes laat je belangrijk punten in het oog springen. Teksten kun je behapbaarder maken door te werken met duidelijke alinea's en/of tussenkopjes. Ook het gebruik van opsommingen leest erg prettig en werkt als een soort samenvatting. Erg grote lappen tekst kunnen nog wel eens een drempel zijn voor sommige lezers - al is dit natuurlijk ook afhankelijk van je doelgroep.

de-diepte-in-met-magazines-inspireer

Je magazine kleur geven

Kleuren zijn erg belangrijk voor de beleving van je magazine. Zoals eerder ook al aangegeven, het is een goed idee om een thema of stijl te kiezen. Door bepaalde elementen op de verschillende pagina’s terug te laten komen, zorg je voor rust en eenheid. De regel die hiervoor geldt, is net als bij veel ander drukwerk: gebruik niet te veel kleuren. Twee of drie hoofdkleuren is meer dan voldoende. Zo kun je bijvoorbeeld twee kleuren als basis nemen voor je ontwerp en een derde om bepaalde punten uit te lichten of extra te laten opvallen.

Foto’s en afbeeldingen vallen daar natuurlijk niet onder. Bezuinig daar dan ook zeker niet op. Dat een foto meer zegt dan duizend woorden geldt ook voor magazines. Foto’s kunnen een directe aanvulling op de tekst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een productcatalogus. Maar ook voor de sfeer doet het ontzettend veel. In een brochure voor vakanties zitten vaak meer foto’s om sfeer te maken dan andere foto’s. Belangrijk is om foto’s en afbeeldingen te gebruiken van goede kwaliteit. Foto’s met bijvoorbeeld een (te) lage resolutie zullen echt afbreuk doen aan je magazine!

Houd je bij het ontwerpen van de cover/voorpagina zeker niet in. Dit is hét visitekaartje van jouw magazine! Het moet uitnodigen om verder te lezen, het moet triggeren om de pagina om te slaan, het moet nieuwsgierig maken. Dus de mooiste foto van het beste product dat jij te bieden hebt of die foto die perfect de sfeer van jouw hotel weergeeft. Een goede regel voor het gebruik van tekst op de cover is de zogenoemde A-B-C regel. A is één regel: de titel van jouw magazine. B zijn de subtitels waarvan je er ongeveer twee van kunt gebruiken. En de C, je raad het al, is een stapje daaronder. Vaak in de vorm van een quote of citaat. Op deze manier laat je de tekst spreken en voorkom je teveel tekst op de cover. Heb je een magazine waarbij alleen een titel voldoende is? Ga dan niet op zoek naar tekst om maar tekst op de cover te hebben. Een goede foto of afbeelding is dan veel beter.

de-diepte-in-met-magazines-informeer

Misschien wel de belangrijkste tip: het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Kijk gewoon eens om je heen. Wat vind je mooi in andere magazines? En wat juist niet? Je kunt hier ontzettend veel inspiratie en ideeën uit halen.

Benieuwd wat alle mogelijkheden zijn voor jouw magazine? Of wil je direct jouw magazine laten drukken (top!), kijk dan eens bij onze magazines en brochures. Met bijna een eindeloos aantal mogelijkheden, aantal pagina’s, formaat en papiersoorten, zit er vast iets tussen dat bij jou past!