Black Friday Reclame | Zet je campagne op met Reclameland
Black Friday is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste koopdagen van het jaar, ook in Nederland. Voor bedrijven, zowel groot als klein, biedt deze dag een unieke kans om de omzet te verhogen en nieuwe klanten te trekken. In deze blog bespreken we hoe je een succesvolle Black Friday-campagne kunt opzetten, om maximaal te profiteren van alle commerciële voordelen die deze dag kan bieden.
Waarom op Black Friday reclame maken?
Als organisatie kun je er eigenlijk niet meer omheen en moet je haast wel deelnemen aan Black Friday. Of je nu een fysieke winkel hebt, een online webshop runt of dienstverlener bent; door met Black Friday reclame te maken kun je voorkomen dat klanten naar concurrenten gaan die dit ook doen en een scherpe aanbieding hebben.
Meedoen met zo’n actieperiode kan vaak resulteren in het aantrekken van veel nieuwe klanten die in een periode van korting graag nieuwe merken en producten uitproberen. Doe je dit goed, dan kan deze reclame je ook een hoop nieuwe klanten opleveren die hierna terug komen!
Profiteer van alle voordelen met Black Friday reclame templates
Kortom, deelname aan Black Friday kan aanzienlijke commerciële voordelen opleveren, waaronder:
- Verhoogde verkoop
- Werving van nieuwe klanten
- Concurrentievoordeel
- Betere voorraadmanagement
Wil jij hier ook maximaal van profiteren? Lees hieronder onze tips of download onze uitgebreide whitepaper met handige drukwerkvoorbeelden zodat jij in no-time een succesvolle Black Friday campagne kunt opzetten!
Een succesvolle Black Friday campagne in 5 stappen
Een goed idee dus, zo’n Black Friday actie. Maar hoe zet je deze campagne succesvol op? Wij leggen het je graag uit aan de hand van onderstaande stappen.
1. Begin op tijd met je voorbereidingen
Uiteindelijk valt of staat dit met een goede voorbereiding. Begin al vroeg met het plannen van je acties en aanbiedingen, zodat je genoeg tijd hebt om je strategie bij te sturen als dat nodig is.
- Vroegtijdige planning: Zorg ervoor dat je doelstellingen duidelijk zijn. Wil je meer verkopen genereren, nieuwe klanten werven of de naamsbekendheid vergroten? Door je doelen te definiëren, kun je een gerichte campagne opzetten.
- Strategische aanpak:Analyseer je concurrenten en marktsituatie. Wat doen zij en hoe kun je je onderscheiden? Denk hierbij aan unieke verkoopvoorstellen en speciale aanbiedingen die je doelgroep aanspreken.
2. Creëer een onweerstaanbare aanbieding
De kern van elke succesvolle Black Friday reclame is een sterke aanbieding. Dit is hét moment om je producten of diensten op een aantrekkelijke manier te presenteren, dus zorg voor een unieke en gerichte aanpak. Overweeg aanbiedingen die specifiek zijn afgestemd op jouw klanten en probeer je hiermee te onderscheiden van de concurrentie.
Natuurlijk is een korting de meest voor de hand liggende actie, maar in plaats van één grote korting, kun je ook zorgen voor meerdere kleinere aanbiedingen die verschillende klanten aanspreken. Zo vergroot je de kans dat klanten iets vinden dat hen interesseert, waardoor ze overgaan tot actie.
3. Maak gebruik van multi-channel marketing
Om je Black Friday campagne effectief te laten zijn, is het belangrijk om meerdere marketingkanalen in te zetten. Denk dus niet alleen aan zakelijk drukwerk, maar gebruik de combinatie van online en offline methoden om jouw boodschap over te brengen.
De effectiefste soorten drukwerk voor zo’n actie zijn:
Zorg te allen tijde dat het ontwerp en de boodschap opvalt, zodat jouw actie direct duidelijk is. Daarbij wil je natuurlijk ook dat er een goede call-to-action te zien is die jouw klanten direct aanzet tot actie. Van een exclusieve kortingscode tot een voucher die alleen in de fysieke winkel ingeleverd kan worden, je kunt op verschillende manieren zorgen voor goede reclame tijdens Black Friday. In onze whitepaper vind je een aantal exclusieve drukwerkvoorbeelden die jij eenvoudig kunt gebruiken om jouw eigen Black Friday reclame te maken.
4. Verleng de campagne naar een Black Friday week
Je kunt je als ondernemer alleen richten op de vrijdag zelf, maar tegenwoordig zien we ook steeds meer partijen die de hele week lang aanbiedingen doen. Bij online retailers zien we vaak dat de Black Friday reclame moeiteloos overgaat in Cyber Monday, de maandag erna. Deze actiedag is specifiek gericht op online shoppers, de perfecte kans om je online aanwezigheid te versterken.
Door de actie te verlengen houd je de interesse van klanten langer vast en heb je meer tijd om producten of diensten te verkopen. Daarbij kun je de kans op aankopen verhogen door tijdens deze actieweek te variëren. Denk bijvoorbeeld aan dagelijks wisselende deals. Hiermee kun je de klant aansporen om vaker terug te komen.
5. Meet en optimaliseer jouw resultaten
Na afloop van de actiedag of -week is het belangrijk om te evalueren hoe succesvol je inspanningen waren. Dit helpt je niet alleen om inzicht te krijgen in wat heeft gewerkt, maar biedt ook waardevolle lessen voor de toekomst. Als je volgend jaar weer een actie wilt opzetten, kun je maar beter weten wat wél en niet goed ging. Voor nog betere resultaten van jouw Black Friday campagne!
Actietips voor een succesvolle Black Friday
Tijdens Black Friday zijn er verschillende soorten acties die je als bedrijf kunt opzetten om klanten aan te trekken en de verkoop te stimuleren. Natuurlijk zijn kortingen en aanbiedingen de meest voorkomende actie, waarin ook gevarieerd kan worden met percentagekortingen (20% of 50% korting), specifieke productkortingen of zelfs bundelkortingen (2 halen, 1 betalen of 3 voor de prijs van 2).
Maar om je te onderscheiden van de rest zijn er volop andere mogelijkheden om een succesvolle campagne op te zetten. Lastig om te bedenken op welke manieren jij kunt inhaken op Black Friday? Download gratis onze whitepaper voor concrete actietips en diverse drukwerkvoorbeelden. Hiermee kan jij direct aan de slag om alle promotiemiddelen samen te stellen voor een succesvolle Black Friday reclame.
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat