Hoe meet je offline marketing?
Met print bereik je meer! Maar om daadwerkelijk te weten wat je bereikt met jouw geprinte uitingen, moet je drukwerk meten. In dit blog vertellen we je over de verschillende manieren waarop je jouw drukwerk meetbaar kunt maken. Lees je mee?
5 tips om offline marketing meetbaar te maken
Verstuur je een uitnodiging voor een evenement? Dan is het effect van je drukwerk eenvoudig te meten. Hoe meer genodigden verschijnen op je evenement, hoe succesvoller je uiting. Met drukwerk om bijvoorbeeld je naamsbekendheid voor je webshop te vergroten, is het effect lastiger te meten. Hetzelfde geldt voor een kortingsactie die je op meerdere manieren aankondigt. Werkt de huis-aan-huis flyer of komen je klanten vooral af op de raamsticker in de etalage? Gelukkig is het niet onmogelijk om je succes te meten. We geven je 5 tips waarmee jij het effect van je drukwerk inzichtelijk maakt! Ben je toch nog niet helemaal zeker van het bereik van drukwerk? We vertellen je er graag meer over.
Tip 1: gebruik een unieke URL
Tegenwoordig heeft (bijna) iedere ondernemer er wel 1: een eigen website. Dit is dan ook eigenlijk een vereiste voor onze eerste tip. Maak voor je geprinte uitingen een aparte, unieke pagina aan met een korte, leesbare en vooral een makkelijk te onthouden URL (zoals reclameland.nl/bereiken). Geef deze URL een mooi plekje op je drukwerk. Doordat je de nieuwe URL enkel en alleen gebruikt voor je gedrukte uitingen, weet je zeker dat al het verkeer dat op deze specifieke pagina terecht komt jouw gedrukte uitingen heeft gezien. En nog beter: aan de hand van jouw drukwerk actie heeft ondernomen!
Extra tip: wil je geen dubbele landingspagina’s voor je campagne? Laat de pagina die je hebt gemaakt voor je drukwerk, redirecten (omleiden) naar de hoofdpagina van je campagne. Op deze manier heb je alsnog een extra pagina voor je drukwerk, zonder het extra onderhoudswerk.
Tip 2: plaats een QR-code in je ontwerp
Je kunt het je doelgroep nog gemakkelijker maken om naar je website te gaan. Dit kun je doen door middel van een QR-code! De ontvangers van je drukwerk hoeven niet meer zelf jouw website in te typen, ze kunnen gewoon de QR-code met hun telefoon scannen. Met 1 klik op de knop belanden ze op je website. En, nog beter: het gebruik van een QR-code is enorm makkelijk te meten. Meer weten? We vertellen je precies hoe het gebruik van QR-codes in drukwerk in zijn werk gaat.
Tip: voeg een UTM-code toe aan je QR-code. Zo pik je de data over het gebruik van de QR-code nog gemakkelijker uit Google Analytics!
Tip 3: geef unieke kortingscodes weg
Iets waar klanten doorgaans dol op zijn, is korting. Een makkelijke manier om meer bestellingen te krijgen is door korting te geven! Plaats een kortingscode op je drukwerk. Zorg er daarbij voor dat deze code alleen via drukwerk verspreid wordt, en dus niet ergens online zichtbaar is. De optelsom is vervolgens simpel: hoe meer mensen de kortingscode gebruiken, des te meer mensen je hebt bereikt met je drukwerk.
Wil je nóg meer weten over het effect van je drukwerk? Gebruik bijvoorbeeld unieke kortingscodes per postcode voor de gebieden waar je jouw drukwerk verspreid. Je krijgt informatie over de postcodes waar al loyale klanten wonen, maar ook gebieden waar klanten (nog) niets met jouw merk doen. Deze informatie kun je gebruiken om je doelgroep nog een keer te benaderen, in de vorm van een reminder. Zo personaliseer jij je drukwerk met unieke codes.
Tip 4: verbind offline met online
Naast dat je gebruik kunt maken van een unieke URL of een QR-code, kun je jouw sociale media ook kunt gebruiken om het effect van drukwerk te meten. Dit kun je doen met een oproep voor bepaald hashtag gebruik. Wees daarbij creatief voor je hashtag! Heb je inspiratie nodig? Kijk eens om je heen op verschillende social media. Maak geen exacte kopie van een populaire, grappige of originele hashtag, maar je mag altijd een beetje creativiteit lenen. Bang dat je weinig respons krijgt op je hashtag? Hang er dan een winactie aan. Dat werkt geheid! ;-)
Tip 5: stop met gissen en vraag het
Als laatste tip willen we je nog meegeven dat je jouw bezoekers en klanten prima kunt vragen hoe ze je hebben gevonden. Waren je klanten al bekend met jouw bedrijf? Zijn ze via via bij je gekomen? Heeft je folder ze overgehaald om klant bij je te worden, of juist weer terug te keren? Je kunt deze vraag stellen bij het afrekenen of bij het beantwoorden van een vraag van je klant. Heb je een webshop? Je kunt ook een pop-up toevoegen aan je homepage.
Geïnspireerd geraakt en wil je aan de slag met je ontwerpen? We geven je tal van tips voor je ontwerp. Dan weet je zeker dat jouw drukwerk je doelen bereikt!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat